Pages Menu
Categories Menu

Posted by | 0 comments

Două evenimente excepţionale de artă plastică…

Două evenimente excepţionale de artă plastică…

…leagă de la est la vest nordul Italiei în aceste săptămâni: expoziţia avangardistului futurist Giorgio Carmelich (Trieste 1907- Bad Nauheim 1929) găzduită de superbul sediu al Muzeului Revoltella din Trieste şi cea a suprarealistului Henry Maurice (Cambrai 1907 – Milano 1984), la Galeria de Artă al Valtellinese Group de la Milano. Avangardele nu au fost gustate la timpul lor de italieni, popor prin definiţie legat de tradiţia clasică, dar se pare că spectrul incertitudinii şi lipsa de perspective ale epocii prezente schimbă gusturile şi filozofiile. Triestinul Carmelich nu a fost uitat niciodată în oraşul natal, deşi a murit foarte tânăr, la numai 22 ani, în Germania, la Bad Nauheim, după o importantă perioadă artistică la Praga. Trieste şi întreaga regiune a Veneţiei Iulia la începutul anilor 1930 sunt dominate de prezenţa a trei artişti plastici majori: Enrico Fonda, Vittorio Bolaffio şi Giorgio Carmelich, a căror activitate conferă o explozie de culoare şi mai ales de reînnoire, de scuturare de formele artistice „clasice”. Într-o formulă eclectică de simbolism, futurism, suprarealism de inspiraţie paneuropeană şi mai ales est-europeană, cubism, tânărul Carmelich şi tovarăşii de aventură sfidează sistematic regulile valorilor recunoscute şi unanim acceptate până la limita acuzei de anti-italienitate. Expoziţia de la Trieste (22 decembrie 2009 – 5 aprilie 2010) dedicată lui Giorgio Carmelich se intitulează « “Futuristicherie”. Călătorii de artă între Trieste, Roma şi Praga» propune cele mai importante opere ale artistului precum  şi  o bogată colecţie de corespondenţă cu amicul Emilio Dolfi.

 

 

 

În Lombardia, trei sute de opere, picturi, schiţe şi desene şi opere sculptate ale suprarealistul francez Maurice Henry au fost antologate în cea mai vastă expoziţie a artistului realizată până acum şi pot fi vizitate de public până la 14 martie. Milanez de adopţie, artistul francez animează cu asiduitate capitala lombardă începând cu 1964. Împreună cu prietenii Harfaux, Daumal, Vailland, Gilbert-Lecomte, Maurice Henry aderă la grupul Le grand Jeu, pe urmele suprareliştilor de inspiraţie bretoniană, cu scopul de „a reda lumii sensul pe care l-a pierdut”. Ceea ce caracterizează prin excelenţă întreaga operă a lui Maurice Henry este un foarte articulat simţ al umorului, nuanţat în funcţie de evoluţia personală şi artistică, şi care, împreună cu spiritul subversiv, sunt trăsăturile dominante, sub semnul cărora se află şi expoziţia de la Milano: “Maurice Henry. Spirit subversiv. O poetică a umorului”.

Padova
02.03.2010

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *